gug-bg-herd

Предлагам ви решение за преглед на клипове в у еб страници

From: Ivaylo Valkov
Subject: Предлагам ви решение за преглед на клипове в у еб страници
Date: Sat, 28 Aug 2010 19:22:03 +0300

Здравейте,

Както вероятно ви е известно по-голямата част (да не кажа всички) от уеб
страниците предлагащи преглед на клипове изискват флаш. Аз обаче това
чудо не го харесвам. Дори със свободна приставка си е мазохизъм и
изяждане на ресурси, а да не говорим за собственическата помия, която се
сервира в иначе свободната приставка – ActionScript.

От чисто техническа страна изискването на флаш за изпълнение на клипове
в браузъра е абсолютна глупост, тъй като си има съвсем нормален начин да
се направи. Разбира се пак е с външна приставка (е вече с HTML5 не за
всичко), но тя си е специално за клипове.

През по-голямата част от времето нямам инсталиран Gnash или Swfdec
(което май вече и не се разработва). И понеже ми писна да:

    * ми бави компютъра заради страници обсипани с безсмислени флаш
      обекти при инсталирана приставка;

    * споменавам роднините на създалите поредната флаш глупост, която не
      може да се изпълни със свободна приставка;

    * прибягвам до скриптове на bash/perl/python за изтегляне на клипа,

реших да направя нещо по въпроса, тъй като от известно време ми се
въртеше една идея в главата. Написах си един скрипт на JavaScript за
Greasemonkey. [1][2]

След дълго човъркане от месец април до сега, едно пренаписване из основи
и няколко частични преправяния, може да се каже, че вече прилича на
програма. Антон Кацаров доста помогна с откриване на грешки, тестване,
идеи. Украсата на програмата и страницата са изключително негова
заслуга.

Скриптът претърсва страниците за флаш обекти, след което изкопчва връзка
към видео файл, където има такава. После заменя обектите с <object>
елемент подобаващо форматиран за да се разпознае от vlc, totem, xine или
gecko-mediaplayer приставките.

Даже няма нужда от инсталирана Gnash/Swfdec приставка [*] – използва
скриптове на JavaScript в тялото на HTML документа като данни и изтръгва
каквото трябва от там. Това е генерално решение – шаблони, прилики,
регулярни изрази. Страниците, за които има нещо специфично са
сравнително малко и излизат извън забелязания шаблон, така или иначе.

[*] Голяма част от страниците използват някаква библиотека за вграждане
на флаш обектите, която не създава обекта, ако не открие
инсталирана приставка за флаш.

Програмата се казва „Laterna Magica“ и за момента се намира на моята
„страница“. [3] Основната среда [4] за разпространение на такива
скриптове нещо не ми вдъхва доверие. Ако скрита стане полезен за повече
хора, вероятно ще се наложи да се премести на свободна система за
разработка на проекти, тъй като машината едва ли ще понесе
натоварването. Работи с Epiphany, Midori и свободни версии на Firefox
(Iceweasel, Abrowser и вероятно GNU IceCat).

Разбира се, програмата е свободен софтуер. Лицензът е GPL версия 3 или
по-късна.

Има още какво да се желае, но вече става за чужди очи и нормално
ползване. Средата Greasemonkey е удобна заради съвместимостта с
различните браузъри, но има съществени ограничения – някои именно поради
различната степен на поддръжка. Именно за това в последно време ме
гложди мисълта за евентуално преминаване към директни приставки за всеки
браузър. В тази идея основният проблем, е че няма много възможност за
използване на кода (и езика за програмиране) между браузърите – всичко
да се напише на C/C++ е изключено и непосилна задача. Освен Epiphany
(чрез библиотеката Seed) и разновидностите на Firefox, не знам други
браузъри да поддържат приставки написани на JavaScript. Всякакви идеи и
коментари в тази насока са добре дошли.

Смятам в близките дни да изпратя подобно писмо до пощенските списъци на
потребителите на Trisquel и gNewSense, с много сходно
съдържание. Вероятно ще пусна и нещо в identi.ca. Някой да знае, къде
още би било подходящо?

Ако имате нужда от нещо подобно, теглете, инсталирайте и приятно
гледане.

P.S. Всякакви предложения, препоръки и най-вече критики и неодобрения са
добре дошли. ;)

„Не се нуждаете от проблясъци,
    вълшебният фенер е разпален!“

[1] http://greasespot.net