gug-bg-herd

Re: Предлагам ви решени е за преглед на клипове в уеб страници

From: Ivaylo Valkov
Subject: Re: Предлагам ви решени е за преглед на клипове в уеб страници
Date: Wed, 01 Sep 2010 00:10:30 +0300

Yavor Doganov <address@hidden> writes:

> BTW, в момента разглеждам сайта и чета информацията относно това
> „нещо“.  Не се обиждай, че го наричам така, просто досега не съм
> виждал софтуер, който е само един JavaScript файл

Не се обиждам, изобщо. Знам, че е странно. Особено, когато не си ползвал
Greasemonkey/потребителски скриптове. Аз и затова се чудя дали да му
казвам скрипт или програма. Greasemonkey се използва основно за
дреболии, не знам дали има нещо друго толкова голямо (или на мен ми се
струва така). Не съм голям привърженик на използването на JavaScript за
нещо различно от HTML документ, но в случая нямаше друг начин, а и е
долу-горе по предназначението. Манипулации на HTML страници с нещо
различно от JavaScript (изключваме сървърната част) в браузъра според
мен са безумие. Пък и всичко започна почти на шега с няколко десетки
реда код. Една от причините поради, които разследвам за преминаване към
разширения/приставки за всеки браузър е точно разделянето на логиката от
визията.

Вероятно ще започнат да се появяват все повече такива неща, особено
покрай новия GNOME 3.0, който пак е отложен. Целта на Seed в GNOME е да
могат да се пишат програми на JavaScript извън браузъра. На мен меко
казано ми е странно защо трябва да се използва JavaScript извън браузър
при положение, че има доста по-гъвкави езици.

> Ще ми отнеме малко време да прочета за Greasemonkey (това не беше ли
> модзилска технология?) и т.н., да инсталирам и тествам.

Да, началото е точно като разширение за лисицата. Обаче, понеже,
защото... е направо убийствено като идея и технология (поне според мен),
май в момента са малко браузърите, които не поддържат някаква
разновидност на т.нар. потребителски скриптове.  Мисля, че Kz няма
възможност да използва такива скриптове. Всъщност Greasemonkey си е
приставката за FF (и разновидности). В Epiphany (и Midori) например са
го направили елементарно - казват на WebKit да изпълни скрипта от един
низ, който са заредили от файл и толкова - все едно да пишеш JavaScript
за уеб страница. Ама това е нож с две остриета, приставката за FF
отдавна ползва защитен режим и не излага скриптовете към код от
страниците.

Иначе за Greasemonkey - можеш да правиш каквото искаш със заредената
страница. Дори можеш да напишеш изцяло свой JavaScript код, и да не
използваш този, който страниците ти изпращат. Можеш да подредиш визуално
както на теб ти допада. Т.е. потребителят може да управлява всичко. Без
тази приставка възможностите са само две - спряна или пусната обработка
на JavaScript. Не напразно в The JavaScript Trap [1], Столман пише и
вижда част от решението на все по-голямата употреба на JavaScript
(несвободен софтуер) за какво ли не, точно в Greasemonkey. Другата част
е в променена приставка NoScript (контролира от кои страници да се
изпълнява JS), която да чете специални маркери в JavaScript и да
разпознава лиценза и ако е свободен да го изпълнява. Даже мисля, че
някой вече работи по това.

Може би не му е мястото и времето, но от доста време се опитвам да
преведа именно The JavaScript Trap, но се точи изключително мудно. Може
би ще трябва да се обадя най-после в групата за превод на gnu.org (знам,
че си отговорник), та да не отива труда на вятъра, ако някой друг реши.

> (Относно сайта -- изглежда мноо гот, и удивително не ми товари до
> безумие горкия неимоверно бъглив Kz, дори и на сравнително слаба

Похвалите към Антон. :) Аз имам заслуга само по текста и
структурата. Иначе да би, трябвало да е доста леко. Малко са нещата,
които могат да натоварят.

> Единствената ми забележка е това прелистване като натиснеш върху някой
> елемент от менюто -- направо ми се завива свят.

Може да измислим нещо. Ако го гледаш без пуснат JavaScript, тези неща
няма да ги има и всичко ще е ... да речем разпънато/отворено. През
„странни“ неща като w3m ;) се чете перфектно и на спокойствие – основно
текст.

@humor
> Става ли за гледане на т.нар. от братушките „порнюшки“? [...] биха сложили
> в категорията „new software doomed to failure“.

Хе хе.:) Ако се вписват в шаблона, да. Знам няколко, които
работят. Така, че има шанс да не влезе в категорията. :D
@end humor

Номерът е как сайта (независимо какъв) реализира подаването на
параметите към видео плеъра във флаш обекта. Много често просто има
връзка към клипа (по http) като някакъв параметър. Програмата просто ги
изтръгва. Е, не всичко работи. Ако страницата се вписва в този шаблон,
може да не знам, че съществува и пак ще работи. Това с намирането на
връзките е част от решенията. Хайде няма да пълня списъка с повече
технически детайли, описани са на страницата и във файлове към изходния
код. Ако все пак нещо не е ясно, ще обяснявам.

[1] http://www.gnu.org/philosophy/javascript-trap.html